neděle 27. března 2016

Dopisy na konec světa | Přečteno #1

Dopisy na konec světa - Eva Dellaira 

Knížka, která mě inspirovala k napsání článku "Milá babičko..." a taky trochu k založení této rubriky.  Hrozně mi připomněla, jak moc mě může kniha ovlivnit. A tak jsem se rozhodla, že se s Vámi budu pravidelně dělit o knížky, které bych mohla označit hashtagem #přečteno a třeba některé ovlivní i Vás.

Knížku jsem si náhodou koupila při poslední návštěvě Česka, když jsme s kamarádkou zašly do knihkupectví a to by bylo, abych si odtamtud nějakou knihu neodnesla. Zaujala mě obálka a měla jsem pocit, že už jsem o ní někde četla... takže šla semnou. Ačkoliv se poslední dobou snažím číst víc "sofistikované" knížky, tak něco na odlehčení z kategorie Young Adult mi nikdy nesmí chybět.

Všechno to začíná prvním úkolem z hodiny angličtiny. Napsat dopis někomu, kdo umřel. Hlavní postava, mladá středoškolačka Lauren si vybere Kurta Cobaina, později Judy Garlandovou, Amy Winehouse, Amelii Eahartovou (moje oblíbené dopisy patřily právě jí) a mnoho dalších, ale úkol neodevzdá. Místo toho pokračuje v psaní a dopisy se stanou jejím "deníkem", kde se zároveň dozvídáme i zajímavosti z života těchto osobností (toto pojetí se mi obzvlášť líbilo).

Lauren je v prváku na střední, kam právě naustopila. Rozvedli se jí rodiče a střídavě žije u otce a tety, jelikož její matka se odstěhovala do Kalifornie. A to hlavní. Zemřela jí sestra a ona byla u toho...
Teď si asi říkáte "puberťačka v těžký životní situaci, ještě tomu chybí lovestory a je to klišé jak vyšitý!", ale lovestory tomu nechybí a klišé to taky není.

"Nevím proč, ale těší mě, že uprostřed těch všech cizích lidí Sky dýchá stejný vzduch jako já. Stejný vzduch, jaký si dýchal ty. Jaký dýchala May."



Nejen, že je Lauren v těžké životní situaci, ale také hledá sama sebe, obviňuje se ze smrti May (její sestry) a zamiluje se do kluka jménem Sky. A najde si dvě nejlepší kamarádky. V dopisech vedle událostí všechních dní, velkých zvratů a převratů skvěle popisuje vlastní pocity a rozpolcenost, zoufalost a svou těžkost bytí. 

Knížka mě několikrát vykouzlila úsměv na tváři, párkárt i rozesmála. Třikrát rozbrečela, tak že jsem nemohla číst dál a nespočetněkrát vehnala slzy do očí. Takže čekejte nečekané zvraty událostí a odhalení. Přečetla jsem ji jedním dechem za odpoledne (261 stránek). Snadno se čte a má víc než příjemnou obálku. Nakonec Vás pak čeká ještě jeden dopis a to právě pro May, kterou je Laure dá se říct trochu posedlá. 





Líbí se mi, co o knize řekla Gayle Formanová.

"Milá Avo, tvoje kniha mi zlomila srdce a jednotlivé části zase slepila dohromady". 

Já bych to líp nevystihla. Přesně tak jsem se taky cítila.

A tak bych Vám chtěla Dopisy na konec světa (v originále Love Letters to the Dead) od autorky, která vyrostla v Albuquerqe v Novém Mexiku (další místo, kam se musím vydat) doporučit. Protože srdcervoucí příběh, plný hlubokých myšlenek se hodí do ne jednoho deštivého odpoledne. A pak můžete třeba i Vy napsat jeden dopis, tam na konec světa... stejně jako já. Nebo ho sdílet na oficiálních stránkách autorky http://avadellaira.com, kde mimo jiné najdete i playlist od Ava Dellaira, který taky stojí za to!

Žádné komentáře:

Okomentovat